Spread Your Wings – VJD Nieuwsbrief

geneva, lake, switzerland-2383676.jpg

Een paar dagen geleden bekeek ik Belgium’s Got Talent en zag ik hoe een groep tribuut bracht aan Queen. Het was een covergroep die het aandurfde om Don’t Stop Me Now te brengen. Het was een verdienstelijke poging, maar zoals vaak het geval is bij covergroepen bleef ik de hele tijd vergelijken met het oorspronkelijk nummer. Bij momenten deed de zanger het heel goed, maar andere keren kreeg hij het moeilijk. Hier is wat ik erover te zeggen heb als levenslange Queen fan en wat je volgens mij eruit kunt leren voor jezelf.

Queen kun je – om het grof te stellen – onderverdelen in twee periodes: de jaren zeventig en de jaren tachtig. Tijdens de jaren zeventig probeerden ze het onderste uit de kan te halen op artistiek vlak. Ze experimenteerden erop los met hun verschillende albums, maar toch waren ze steeds heel perfectionistisch in wat ze afleverden aan hun publiek. Het liedje Don’t Stop Me Now komt uit die periode, evenals andere klassiekers zoals Bohemian Rhapsody en We Are The Champions. Het zijn allemaal nummers waarin Mercury telkens alles gaf en het is gewoon ongelooflijk om de noten te horen die hij haalde in dat soort nummers.

Feit is dat Queen de lat ontzettend hoog legde voor zichzelf. Te hoog eigenlijk, want naarmate de jaren voorbij gingen, slaagde Mercury er niet altijd meer in om dezelfde hoge noten te halen uit de nummers van de jaren zeventig. Geloof je me niet? Ga eens naar YouTube en dan vind je een heleboel voorbeelden van Mercury die problemen ondervond om bepaalde noten te halen, die hij vroeger wel nog haalde. Hé, ik weet wel dat er een heleboel redenen voor zijn, waaronder het roken en z’n stembandproblemen later, maar dat verandert niets aan m’n argument. En Mercury was verstandig genoeg om dat zelf ook wel te beseffen, want z’n nummers tijdens de jaren tachtig werden (grotendeels) een stuk minder intensief voor z’n stem en gingen (meestal) niet meer zoveel de hoogte in als voordien.

switzerland, lake geneva, lake-4294983.jpg

Het punt dat ik hier vooral wil maken is dat we zo’n covergroep steeds vergelijken met de best mogelijk versie van Queen, toen ze goed uitgerust dat ene nummer opnieuw en opnieuw inzongen in de studio, totdat het net perfect klonk. De gefaalde pogingen tijdens de studio-opnames kregen we niet te horen en de keren dat Freddie er even naast zat tijdens een live concert, daar kijken we maar al te graag naast, want al die andere keren bereikte hij dan wel weer perfectie. Kijk, dat maakt de hele vergelijking gewoon oneerlijk, want zo wordt het een beetje een “no win” situatie voor iedereen die Queen probeert te coveren.

En is het per se noodzakelijk om een covergroep te blijven, vraag ik mezelf af? Een groep met zelfs maar de helft van Queen’s talent, beschikt over meer dan voldoende om wereldwijd succesvol te worden. Het is enkel maar een kwestie van de nodige moed en creativiteit om zelf goede nummers te maken – gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar toch.

Denk dus eens goed na over welke ladder je echt wil beklimmen. Wil je echt de ladder beklimmen richting “perfectie”, die zelfs Queen niet altijd bereikte? Neen, volgens mij is het beter om een nieuwe plek te zoeken om een ladder neer te zetten, waar je kunt gebruik maken van wat er uniek is aan jezelf.

Daaraan werd ik onlangs herinnerd, toen ik nog eens een oude opname beluisterde over marketing, waarin de spreker eerlijk genoeg was om toe te geven dat z’n mopjes weliswaar wel aansloegen bij het publiek, maar dat hij zou afgemaakt worden als hij een stand-up comedy podium zou willen betreden. Het is allemaal in welke context iets gebeurt waardoor het uniek wordt genoemd, hé. Zo is Weird Al Yankovic bijvoorbeeld zeker niet de allerbeste coverartiest, zanger, of de beste komiek ter wereld, maar hij wist al die verschillende vaardigheden net goed te combineren en ik denk dat hij best tevreden mag zijn over z’n carrière. Food for thought.

Met vriendelijke groet

Vincent J. Dancet

PS Trouwens, uit nieuwsgierigheid heb ik daarnet even de YouTubepagina bezocht van de covergroep en ik moet zeggen dat het veel beter klonk dan tijdens Belgium’s Got Talent, met onder andere een zalige vertolking van Innuendo.

PPS Hier is mijn video van deze week, deze keer met Lotte van den Noort:

1 thought on “Spread Your Wings – VJD Nieuwsbrief”

Leave a Reply